Školní rok: | 2023/2024 |
Škola: | Základní škola, Znojmo, náměstí Republiky 9 |
Počet žáků školy: | 636 |
Školní metodik prevence: | Mgr. Kamila Sobotková |
Výchovný poradce: | Mgr. Martina Poláčková Kostelecká |
Minimální preventivní program vypracovává metodik prevence ve spolupráci s výchovným poradcem, koordinátorkou Žákovského parlamentu školy a ředitelem školy. Oblast týkající se prevence je i součástí školního řádu.
Zaměření minimálního preventivního programu:
-
- Pedagogický sbor
- Žáci školy
- Rodiče
- Metodická část
1. Pedagogický sbor
1.1. Pedagogové se podílí na realizaci MPP v rámci vyučování i při aktivitách mimo vyučování.
-
- Zařazování vhodných témat z oblasti prevence v rámci vyučování ve všech vyučovacích předmětech, zvláště pak ve výchově k občanství, výchově ke zdraví,
- využívání forem: výklad, rozhovor, názorné ukázky, diskuse, využití odborné literatury,
- v rámci zájmových činností – provádění činnosti kroužků v co nejširším zaměření,
- další vyplňování volného času žáků jednorázovými činnostmi,
- zařazování otázek prevence do třídnických hodin,
- sledování nabídky programů pro žáky a zajištění jejich provedení v rámci výuky.
1.2. Školení pedagogických pracovníků
Pedagogové se seznamují s problémy v této oblasti a spolupracují při tvorbě preventivních programů na naší škole.
V rámci porad je vždy místo pro seznámení se stavem prevence na naší škole, mj.
-
- s akcemi, které na škole probíhají nebo budou probíhat,
- s informacemi o akcích v rámci okresu,
- s informacemi o celorepublikových akcích.
2. Žáci školy
2.1. Žáci jsou v průběhu školní docházky seznamováni se škodlivostí drog, kouření, kriminality, s problematikou šikany, kyberšikany a se sociálně patologickými jevy v rámci vyučování a třídnických hodin, v rámci zájmových útvarů mají možnost trávit smysluplně čas a zabývat se různorodými činnostmi.
Pravidelně se konají následující aktivity pro žáky, které jsou zabezpečovány metodičkou prevence, popřípadě pracovníky různých institucí, které se touto oblastí zabývají:
-
- beseda s pracovníkem Policie ČR,
- beseda s pracovníkem Městské policie Znojmo,
- beseda s kurátorem pro mládež při MÚ Znojmo,
- v rámci výchovy ke zdraví probíhá projekt „Kouření a já“, „ Snídaně ve škole – aneb jíme zdravě“, „Povídej a hrej si se mnou“ atd.
- prožitkové dny.
2.2. Žákovský parlament pracuje od roku 1990 nepřetržitě. Mezi jeho úkoly je dát právo žákům svobodně vyjádřit své názory a požadavky, přenést je jak do tříd mezi spolužáky, tak k vedení školy.
Mezi další úkoly patří:
-
- zařazování otázek ochrany zdraví do jednání a schůzek ŽP,
- seznamování s řešením problémů (ve spolupráci s vyučujícími, s třídním učitelem, s ředitelem školy, popřípadě prostřednictvím schránky důvěry),
- celoškolní soutěž mezi třídami.
3. Spolupráce s rodiči
-
- seznamování rodičů v rámci třídních schůzek SR s problematikou ochrany zdraví, popřípadě lze využít webových stránek školy, e-mailové pošty,
- řešení problémů žáků s rodiči musí být citlivé, lze provádět v rámci schůzek SR, individuálních schůzek, popř. při jednání v ředitelně školy,
- poskytování dostupné literatury rodičům.
4. Materiální vybavení
-
- doplňování literatury do učitelské i žákovské knihovny – zajišťuje preventistka školy, literatura je k dispozici po dohodě s preventistkou a výchovnou poradkyní,
- předávání zkušeností a materiálů, které získají pedagogové na absolvovaných školeních,
- sledování propagačních materiálů a literatury týkající se drog a sociálně patologických jevů,
- vypůjčování materiálů (popř. videozáznamů) z pedagogického střediska ve Znojmě popř. jiných institucí.
Koncepce minimálního preventivního programu
Školní rok 2023/2024
Cílem primární prevence je zvýšení odolnosti dětí a mládeže vůči sociálně patologickým jevům, snížení rizika vlivů, které narušují zdravý osobnostní a sociální vývoj mládeže. U návykových látek a gamblerství rovněž snižování jejich dostupnosti. Účinná prevence musí dále ovlivňovat chování dětí a dospívajících ve smyslu podpory zdraví a nabízet hodnotné volnočasové aktivity.
Výskyt sociálně patologických jevů (drogy, kriminalita, nepřátelství, agresivita, šikana, kyberšikana, rasismus apod.) u dětí a mládeže je nutné primárně chápat jako selhání rodiny. Škola může případné sociální handicapy související s problémovým vlivem rodinného prostředí na dítě pouze s menšími či většími úspěchy eliminovat.
Mezi priority programu patří:
-
- včasné odhalování specifických poruch učení a chování,
- peer-programy,
- metody aktivního učení,
- prožitkové metody,
- poradenská činnost.
Při začleňování programu do tematického plánu lze využívat zásady efektivní prevence:
-
- aplikování preventivních aktivit v dostatečně raném věku,
- věkově přiměřené, různorodé a aktivizující metody (kresby, koláže, výroba plakátů a letáků, diskuse o případech uvedených v médiích),
- nabízení pozitivních alternativ chování a životních cílů,
- využívání peer-programů,
- výcvik sociálně psychologických dovedností včetně odmítání nabídky, dovedností v sociální komunikaci, zvládnutí sociálních vztahů a stresových situací,
- nabídka školních i mimoškolních aktivit pro smysluplné využívání volného času dětí i dospívajících,
- aktuálnost a pravdivost poskytovaných informací,
- organizování besed s odborníky,
- informování o poradenských možnostech,
- sledování efektivity opatření,
- důsledné a soustavné vzdělávání žáků v oblasti zdravého životního stylu,
- utváření postoje ke společnosti, zdravému životnímu stylu a speciálně ke zneužívání drog u žáků,
- využívání schránky důvěry ve škole i on-line schránky důvěry (NNTB) ,
- aktualizování nástěnky s protidrogovou tematikou,
- aktivní zapojování žáků do výuky – např. ankety, možnost uspořádání jednorázových akcí (soutěže, turnaje, apod.),
- skupinová práce ve vyučování,
- možnost projektového vyučování,
- možnost prezentací prostřednictvím interaktivní tabule.
Tematický plán zaměřený na prevenci sociálně patologických jevů
I. stupeň základní školy
1. ročník:
-
- správné sezení v lavici
- bezpečnost v silničním provozu
- zdravé stravování
- pečujeme o čistotu
- léto – pozor na úrazy
2. ročník:
I. Zdraví a nemoc
-
- výchova ke zdravé výživě, pravidelnému cvičení pro posílení a zachování zdraví
- oceňování hodnoty vlastního zdraví, odpovědnost za zdraví své i ostatních
II. Navazování příznivého psychosociálního klimatu ve třídě (komunitní kruh, základy etické výchovy)
III. Včasné odhalování specifických poruch učení, chování nebo jiných postižení
3. ročník:
-
- šikana, kyberšikana
- vandalismus
- agresivita
- zdravé stravování
- bezpečnost silničního provozu
4. ročník:
-
- výchova ke zdravému životnímu stylu
- znalost stavby a fungování lidského těla
- význam správné výživy a cvičení pro zdraví
- dovednost v oblasti péče o tělo
- uvědomění si ceny zdraví
- nebezpečí kouření, drog a alkoholu
- problematika šikany a kyberšikany
- nebezpečí internetu
5. ročník:
-
- poskytnutí první pomoci
- prevence úrazů
- sexuální výchova, chování v krizových situacích
- vztahy k prostředí – ekologie
- elektrická energie – bezpečnost, pozor na úrazy
- zdravé stravování
II. stupeň základní školy
6. ročník:
V centru pozornosti stojí výchova ke zdravému životnímu stylu, dále se zaměříme na rozvíjení etického a právního vědomí a občanských postojů.
Navrhovaná témata:
1) Zdraví a nemoc
-
- znalost stavby a fungování lidského těla,
- znalost obecně respektovaných postojů vůči odlišným skupinám lidí (např. k uživatelům drog) a uvědomění si, jak postoje ovlivňují to, jak je s těmito lidmi zacházeno.
- význam správné výživy, význam cvičení pro posílení a zachování zdraví,
- dovednost volby správného druhu stravy, projekt „ Snídaně ve škole. …“,
- dovednost v oblasti péče o tělo, v oblasti tělesných cvičení a hygieny,
- uvědomit si cenu zdraví.
2) Úloha léků ve společnosti
-
- dovednosti spojené se správným užíváním potřebných léků,
- odmítání zneužívání léků,
- uvědomění si hodnoty vlastního zdraví.
3) Pozitivní a negativní účinky alkoholut, volný čas
-
- uvědomění si škodlivosti alkoholu na zdraví člověka,
- vypěstovat dovednost vybírat si vhodné osoby a organizace, u nichž lze hledat pomoc,
- pozitivně přijímat kladné příklady dospělých, zejména rodičů a učitelů.
4) Poruchy příjmu potravy
-
- peer-programy.
5) Problematika šikany a kyberšikany
-
- Den šesťáků, Den třídních kolektivů, beseda se ŠMP.
6) Bezpečnost v silničním provozu
7) Dovednosti při budování vlastní sebeúcty a úcty k druhým
-
- přijímat odpovědnost za sebe a za své chování.
8) Výchova k toleranci rasových menšin
7. ročník:
Dále se rozvíjí výchova ke zdravému životnímu stylu, podporuje se všestranný rozvoj osobnosti žáka, vyloučení či snížení rizika úrazů, šikany.
Navrhovaná témata:
1) Další informace o drogách
-
- peer program
- experimentování s drogou je osobní věcí každého, ale je nutné vědět, že může mít nebezpečné důsledky,
- tolerance vůči nedostatkům druhých
2) Základní znalosti péče o tělo
-
- význam správné výživy,
- uvědomit si cenu zdraví.
3) Užívání drog
-
- vědět o možném nátlaku vrstevníků a jak mu odolat,
- základní optimistická životní orientace vůči tomu, co život přináší.
4) Výchova k toleranci rasových menšin
8. ročník:
Za prioritní se považuje výchova k odpovědnosti za zdraví své a ostatních. Věnovat zvýšenou pozornost rizikovým skupinám žáků, možnost uspořádání přednášek k dané problematice.
Navrhovaná témata:
1) Způsoby, jakými výrobci alkoholu a tabákových výrobků propagují své výrobky
-
- dovednosti, jak hodnotit reklamu a naučit se odolávat nabídkám z okolí,
- být zodpovědný ke svému zdraví.
2) Další informace o působení drog a nebezpečí, která mohou přinést
-
- získávání jistoty v hodnocení zneužívání návykových látek.
3) Právní výchova
-
- znalost školních předpisů týkajících se drog a jejich zneužívání,
- seznámení se se zákony a s legislativou této oblasti.
4) Dovednosti v rozvoji nezávislosti a tolerance v osobních vztazích
-
- pozitivní sebejistota v rozhodování založená na radách a příkladech druhých.
5) Pochopení úlohy vlivu prostředí v otázkách zdraví, předcházení chorobám
-
- porozumění významu péče o tělo,
- výchova k odpovědnosti za zdraví své i zdraví ostatních,
- relaxační cvičení.
6) Získání znalostí, kde získat radu a pomoc, nastanou-li problémy (včetně specifických problémů s drogami) – telefonní čísla atd.
-
- nápomocný přístup vůči druhým.
7) Realizace projektu „Kouření a já“
-
- navodit atmosféru důvěry žáka k učiteli,
- realizace vhodných aktivit (her) v rámci tohoto projektu,
- formou anket a dotazníků zjišťovat současný stav sociálně patologických jevů.
8) Příprava a realizace projektu „Povídej a hraj si se mnou“
9) Znalosti z oblasti sexuální výchovy
-
- láska a sex
- nechtěná těhotenství, antikoncepce,
- pohlavně přenosné choroby,
- obchod s bílým masem.
9. ročník:
Připomínka a aktualizace telefonních čísel Linky důvěry, poraden, atd. Trvalé a systematické zaměření na profesní přípravu – spolupráce s úřadem práce (exkurze, přednášky).
Navrhovaná témata:
1) Znalosti v oblasti práva v souvislosti s drogami
-
- dovednosti, jak řešit konflikt a jak se vyrovnat s problémy.
2) Znalosti, jak poskytnout pomoc druhým
3) Kulturní kontext užívání a zneužívání drog
-
- světový obchod s drogami.
4) Dovednosti, jak ovládat své emoce
-
- znalost motivů, které souvisejí s experimentováním s drogami a jejich zneužíváním,
- dovednosti, jak naslouchat druhým, jak sdělovat pocity a efektivně komunikovat,
- dovednosti, jak zastávat a obhajovat v debatách a diskusích vlastní postoje,
- dovednosti umět ventilovat své pocity různými způsoby (např. tanec, drama, hudba).
5) Pochopení biologického a mentálního vývoje
-
- dovednost zdokonalovat si sociální schopnosti (např. sebekontrolu, stresovou odolnost),
- tolerantní přístup k druhým.
6) Sekty a náboženská hnutí
7) Bezpečnost v silničním provozu
Cílem je, aby žák chápal činnost ve škole jako smysluplnou a zajímavou, aby v ní nacházel pocit bezpečí a jistoty (nikdo vůči němu nepoužívá psychickou či fyzickou agresi). Žák má ve škole nacházet dostatek informací o dané problematice, získávat dovednosti a utvářet si pozitivní postoje.
S minimálním preventivním programem je seznámen každý pedagogický pracovník, jeho realizace probíhá za účasti všech vyučujících.
Žáci jsou postupně zapojováni do různých dlouhodobých, ale i jednorázových akcí, které na škole probíhají.
Zodpovědnost: | ŠMP, řš, ped. pracovníci |
Termín: | průběžně |
Časový harmonogram aktivit pro žáky
Září |
|
Říjen |
|
Listopad |
|
Prosinec |
|
Leden |
|
Únor |
|
Březen |
|
Duben |
|
Květen |
|
Červen |
|
V rámci poradenské služby zajišťujeme žákům důvěryhodné a dostupné poradenství. Konzultační hodiny probíhají na základě individuálních potřeb žáků školy. Dotazy a připomínky mohou žáci (i anonymně) vhazovat do schránky důvěry umístěné v meziposchodí školy. Žáci jsou seznámeni s důležitými telefonními čísly, na která mohou volat v případě potřeby. Naše škola je od loňského školního roku zapojena do projektu NNTB „Nenech to být“ – on-line schránka důvěry.
Školní metodik prevence má k dispozici odbornou literaturu, používá ji vhodně ve vyučování nejen on, ale i ostatní pedagogové. Také se účastní seminářů zaměřených na prevenci. Žáci se zapojují do soutěží týkajících se otázek sociálně patologických jevů. Škola spolupracuje i s jinými institucemi, např. PPP, KHS, Police ČR, MÚ atd.
Rodiče jsou informováni o aktivitách, které se na škole realizují, a to zejména prostřednictvím Rady Sdružení rodičů, třídních schůzek, pohovorů, Dne otevřených dveří a internetových stránek školy.
Ve škole mají žáci možnost pracovat ve velkém počtu zájmových útvarů (viz. Pracovní plán školy). Zapojení žáků je velmi dobré. Největší zájem je o kroužky sportovního, hudebního a výtvarného zaměření. Pro volnočasové aktivity má škola velmi dobré zázemí. Žáci mají možnost navštěvovat i jiné instituce (např. DDM), s nimiž spolupracujeme.
Žáci také mohou využívat internetovou učebnu a navštěvovat tak www stránky naší školy na adrese http://zsrepubliky.cz , E-mail školy skola@zsrepubliky.cz.
Již šestnáct je výuka obohacena o programy pro interaktivní tabule a dataprojektory. Škola je umístěna ve čtyřech budovách; zaměstnanci všech čtyř budov spolupracují, jsou pravidelně informováni o aktivitách týkajících se primární prevence.
Školní metodik prevence používá několik výzkumných metod – rozhovor, dotazník, anketu, slohové práce, schránku důvěry.
Od loňského školního roku působí na naší škole školní psycholog – konzultační hodiny viz stránky školy
Od letošního školního roku působí na našé škole školní psycholog - konzultační hodiny viz stránky školy.
21.11. | 8.00 - 8.45: Beseda: Kanada, Aljaška 8. A, 8. B |
21.11. | 8.55 - 9.40: Beseda: Kanada, Aljaška 6. C, 7. B |
21.11. | 10.00 - 10.45: Beseda: Kanada, Aljaška 6. A, 6. B |
21.11. | 10.55 - 11.40: Beseda: Kanada, Aljaška 8. C, 9. B |
21.11. | 11.50 - 12.35: Beseda: Kanada, Aljaška 9. A, 9. C |
21.11. | 12.45 - 13.30: Beseda: Kanada, Aljaška 7. A, 7. C |
21.11. | 16.00: Rada sdružení rodičů |
21.11. | 17.00: Schůzky s rodiči |
21.11. | 17.45 - 18.45: Pohovory o prospěchu |
22.11. | 14.00: Šachy - školní kolo |