Preambule:
„Ekologická výchova ve smyslu přípravy občanů pro udržitelný rozvoj lidské společnosti je neodmyslitelnou součástí celkového působení školy. Ekologická výchova se netýká jen jedince, ale celé školy a jejího vztahu k okolí.“
Prostřednictvím environmentální výchovy:
- rozvíjíme znalost a chápání životního prostředí
- řešíme problémy týkající se životního prostředí, formujeme kladné postoje k životnímu prostředí
- zvyšujeme povědomí a informovanost o otázkách životního prostředí
- procvičujeme způsoby získávání, zpracování a hodnocení informací, přičemž respektujeme ekonomické, sociální i ekologické aspekty
- poskytujeme odborné rady a doporučení
- přibližujeme šetrné životní standardy a to vše ve smyslu udržitelného rozvoje
Dlouhodobé cíle environmentální výchovy:
- vést žáky k nabytí vědomostí, schopností a připravenosti ekologicky myslet a jednat
- ekologizace provozu školy – třídění odpadu, sběry, šetření energiemi a materiály
- systematicky vzdělávat pedagogické pracovníky v oblasti environmentální výchovy
- vychovávat žáky k ochraně zdraví, prostředí, majetku, přírodních a kulturních hodnot Země, vytvářet a zlepšovat životní prostředí
- vychovávat žáky ke zdravému životnímu stylu a k poznávání regionálních problémů životního prostředí
- seznamovat žáky s alternativními zdroji energie
- propagovat ekologickou výchovu mezi rodiči a na veřejnosti
- organizovat praktické činnosti (třídění komunálního odpadu, sběr kaštanů, papíru, pomerančové kůry, péče o zeleň ve škole, …) a prožitkové dny (Den Země, Den bez aut, … ) v oblasti ekologické výchovy
- propojení environmentální výchovy s minimálním preventivním plánem a dalšími vzdělávacími oblastmi
Krátkodobé cíle environmentální výchovy:
- rozvíjení vztahu žáků k přírodě a její ochraně praktickými aktivitami (změny a dění v přírodě; rozlišování činností a faktorů, které na životní prostředí působí kladně a naopak, …
- sběry přírodního a odpadového materiálu a jeho další využití (pracovní činnosti, výtvarná výchova)
- spolupráce se zákonnými zástupci při sběru papíru
- nácvik ekologického chování při šetření energiemi
- péče o životní prostředí – pořádek kolem sebe, třídění odpadu, péče o rostliny, ptáky a zvířata
- udržování a využívání bylinkového záhonku na školním dvorku
- propojení environmentální výchovy s etickou výchovou
- rozvíjení poznatků z oblasti multikulturní výchovy
Informační zdroje:
Program environmentální výchovy je zpracován na základě:
- Státního programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a environmentálního poradenství na léta 2016 – 2025
- metodického pokynu MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty
Cílové skupiny:
Program environmentální výchovy má dopad na tyto cílové skupiny:
- žáci školy (s dosahem na rodinné příslušníky)
- pedagogové školy
- vychovatelky školní družiny
- provozní zaměstnanci školy
Plán činnosti pro školní rok 2023/2024:
Cíl environmentální výchovy:
- prostřednictvím vzdělávání, projektů, prožitkových dnů, besed, filmových představení v oblasti ekologické výchovy vytvářet ekologické vědomí a správné postoje dětí i dospělých
- vést žáky k šetření energií
- pěstovat dovednosti vytváření hodnotových orientací žáků
- zlepšit poznávání přírody a vztahy k životnímu prostředí (výlety, exkurze, naučné vycházky); učit žáky smyslovému a citovému vnímání přírody jako celku
- zlepšovat květinovou výzdobu tříd a chodeb školy
- vést pedagogy k zajištění kvalitní environmentální výchovy; umožnit jejich další vzdělávání v této oblasti
- rozvíjet spolupráci školy a dalších organizací působících v oblasti environmentální výchovy (NP Podyjí, ČOV Dobšice, vodárny, skládka komunálního odpadu, Jihomoravské muzeum, …)
Realizace environmentální výchovy:
- Zařazení do vyučovacího procesu
- do jednotlivých předmětů vhodně začleňovat témata environmentální výchovy
- zadávat žákům práce tématicky zaměřené na ekologii, ochranu životního prostředí, …
- účast na besedách, exkurzích, filmových představeních
- Uspořádání prožitkových dnů
- realizace tematicky zaměřených prožitkových dnů pro žáky školy, pro děti města Znojma; zapojení žáků vyšších ročníků do realizace prožitkových dnů
- absolvování prožitkových dnů žáky školy, v rámci kterých se seznámí s danou problematikou
Aktivity školního roku 2023/2024:
- Evropský den bez aut (22. září)
- Světový den výživy (16. října) - téma zařazeno do výuky předmětů Výchova ke zdraví a Výchova k občanství
- Den bez cigaret (16. listopad) - téma zařazeno do výuky předmětů Výchova ke zdraví a Výchova k občanství
- Svátky jary – první jarní den (21. března) – prožitkový den pro žáky 1. stupně
- Světový den vody (22. března) – téma zařazeno do výuky předmětů (přírodopis, fyzika, chemie, výchova ke zdraví, výtvarná výchova, …)
- Den Země (22. dubna) – prožitkový den pro žáky 1. – 9. ročníku
- Světový den bez tabáku (31. května) - téma zařazeno do výuky předmětů Výchova ke zdraví a Výchova k občanství
- Světový den životního prostředí (5. června) - téma zařazeno do výuky předmětů (přírodopis, fyzika, chemie, výchova ke zdraví, výtvarná výchova, …)
- separace komunálního odpadu, seznámení s ekoznačením (výchova ke zdraví, pracovní činnosti, chemie, přírodopis)
- prožitkový program „Národní park přichází do škol“ pro žáky 1. a 2. ročníku
- sběr starého papíru, baterií, elektrozařízení
- šetření energiemi
- návštěva výstav, besed, filmových představení
- aktivní zapojení do projektu „Ekoškola“
- aktivní zapojení do projektu „Recyklohraní“
- tematicky zaměřené projektové dny
Očekávané výstupy:
Žák by měl:
- znát základní pravidla související s ochranou přírody
- orientovat se v problematice ochrany životního prostředí
- zapojovat se aktivně do ochrany přírody
- znát základní podmínky života a možnost jeho ohrožení
- chovat se odpovědně vůči prostředí
- dodržovat zdravý životní styl
- vyhledávat, zpracovávat a vyhodnocovat informace týkající se životního prostředí a přistupovat k nim z pohledu kritického myšlení
- zamýšlet se nad každodenním počínáním člověka z pohledu spotřebitele se zřetelem na ekonomiku, sociální oblast a ekologii (hodnota životního prostředí, ekonomické zhodnocení ochrany životního prostředí, …)
- pochopit, že řešení ochrany životního prostředí nejsou jednoduchá a často nelze správná řešení najít
- aktivně ovlivňovat své okolí k prosazování ochrany životního prostředí
Rozvíjení klíčových kompetencí:
V oblasti kompetencí k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální:
- aktivně využívat kooperativní a komunikační dovednosti jako nástroje pro řešení problémů životního prostředí
- hledat různé varianty řešení problémů životního prostředí
- schopnost kriticky posuzovat a vyhodnocovat informace související s životním prostředím
V oblasti pracovní kompetence:
- osvojit si praktické dovednosti pro chování a pobyt v přírodě i při zacházení s přírodou a uplatňovat je v každodenním životě
- uplatňovat principy udržitelného způsobu života v občanském a pracovním jednání (odpovědně a ekonomicky nakládat s přírodními zdroji a odpady v souladu se strategií udržitelného rozvoje, minimalizovat negativní vlivy na životní prostředí)
V oblasti kompetence občanské:
- znát z vlastní zkušenosti přírodní a kulturní hodnoty ve svém okolí, chápat příčiny a následky jejich poškozování, rozumět jedinečnosti svého regionu a jeho potřebám
- uvažovat v souvislostech, vnímat závislost rozvoje lidské společnosti na přírodě a na stavu životního prostředí, porozumět zákonitostem biosféry, ekonomické, sociální a ekologické provázanosti světa, problémům životního prostředí z globálního i lokálního hlediska a jejich příčinám
- orientovat se ve vývoji vztahu člověka a přírody a poučit se z problémů životního prostředí od minulosti až po současnost a v tomto kontextu pak uvažovat o budoucnosti
- odpovědně jednat vůči přírodě a prostředí v každodenním životě a aktivně a kvalifikovaně se účastnit ochrany životního prostředí včetně zapojení do souvisejících veřejných diskusí a rozhodovacích procesů o využívání krajiny
- projevovat pokoru, úctu k životu ve všech jeho formách a k hodnotám, které neumí vytvořit člověk, oceňovat svébytnou hodnotu a krásu přírody a krajiny, vnímat a být schopen hodnotit různé postoje k postavení člověka v přírodě a k chování člověka vůči přírodě
Metody a prostředky environmentální výchovy:
- vyhledávání materiálů a informací při projektovém vyučování
- řešení problému samotnými žáky při problémové výuce
- exkurze, školy v přírodě, ŠVZ
- filmy, přednášky, výstavy
- zařazování prvků environmentální výchovy do všech vyučovacích oblastí
- přímé učení ve venkovním terénu, poznávání okolního prostředí v regionu – přírodní a kulturní zajímavosti (vycházky, výlety…)
- školní ekologické projekty (Den Země, Den bez aut, Den vody, ...)
- soutěže, vycházky do přírody
- využívání výukových programů spolupracujících subjektů
- zdravé stravování, zdravá výživa (projekty Ovoce do škol, Mléko do škol; zdravá školní jídelna)
- opatření přispívající k ekologizaci provozu školy – úspora elektrické energie, vody, tepla, třídění odpadů, péče o zeleň v budově školy
- EVVO se jako průřezové téma propojuje se vzdělávacím obsahem jednotlivých vyučovacích předmětů na 1. i 2. stupni ZŠ
Spolupracující subjekty:
- Národní park Podyjí
- Jihomoravské muzeum Znojmo
- ČOV Dobšice
- MOTIVACE – životní styl
- EKO-KOM
Koordinátor environmentální výchovy:
MgA. Maryla Vlková
08.11. | 8.00 - 9.40: Beseda: Trestní zodpovědnost mládeže 9. B |
08.11. | 10.00 - 12.35: Film Vlny - 9. ABC |