Škola Minimální preventivní program

Minimální preventivní program
Školní rok: 2023/2024
Škola: Základní škola, Znojmo, náměstí Republiky 9
Počet žáků školy: 636
Školní metodik prevence:  Mgr. Kamila Sobotková
Výchovný poradce:  Mgr. Martina Poláčková Kostelecká

Minimální preventivní program vypracovává metodik prevence ve spolupráci s výchovným poradcem, koordinátorkou Žákovského parlamentu školy a ředitelem školy. Oblast týkající se prevence je i součástí školního řádu.

Zaměření minimálního preventivního programu:

    1. Pedagogický sbor
    2. Žáci školy
    3. Rodiče
    4. Metodická část

1. Pedagogický sbor

1.1. Pedagogové se podílí na realizaci MPP v rámci vyučování i při aktivitách mimo vyučování.

    • Zařazování vhodných témat z oblasti prevence v rámci vyučování ve všech vyučovacích předmětech, zvláště pak ve výchově k občanství, výchově ke zdraví,
    • využívání forem: výklad, rozhovor, názorné ukázky, diskuse, využití odborné literatury,
    • v rámci zájmových činností – provádění činnosti kroužků v co nejširším zaměření,
    • další vyplňování volného času žáků jednorázovými činnostmi,
    • zařazování otázek prevence do třídnických hodin,
    • sledování nabídky programů pro žáky a zajištění jejich provedení v rámci výuky.

1.2. Školení pedagogických pracovníků

Pedagogové se seznamují s problémy v této oblasti a spolupracují při tvorbě preventivních programů na naší škole.           
V rámci porad je vždy místo pro seznámení se stavem prevence na naší škole, mj.

    • s akcemi, které na škole probíhají nebo budou probíhat,
    • s informacemi o akcích v rámci okresu,
    • s informacemi o celorepublikových akcích.

2. Žáci školy

2.1. Žáci jsou v průběhu školní docházky seznamováni se škodlivostí drog, kouření, kriminality, s problematikou šikany, kyberšikany a se sociálně patologickými jevy v rámci vyučování a třídnických hodin, v rámci zájmových útvarů mají možnost trávit smysluplně čas a zabývat se různorodými činnostmi.

Pravidelně se konají následující aktivity pro žáky, které jsou zabezpečovány metodičkou prevence, popřípadě pracovníky různých institucí, které se touto oblastí zabývají:

    • beseda s pracovníkem Policie ČR,
    • beseda s pracovníkem Městské policie Znojmo,
    • beseda s kurátorem pro mládež při MÚ Znojmo,
    • v rámci výchovy ke zdraví probíhá projekt „Kouření a já“, „ Snídaně ve škole – aneb jíme zdravě“, „Povídej a hrej si se mnou“ atd.
    • prožitkové dny.

2.2. Žákovský parlament pracuje od roku 1990 nepřetržitě. Mezi jeho úkoly je dát právo žákům svobodně vyjádřit své názory a požadavky, přenést je jak do tříd mezi spolužáky, tak k vedení školy.
Mezi další úkoly patří:

    • zařazování otázek ochrany zdraví do jednání a schůzek ŽP,
    • seznamování s řešením problémů (ve spolupráci s vyučujícími, s třídním učitelem, s ředitelem školy, popřípadě prostřednictvím schránky důvěry),
    • celoškolní soutěž mezi třídami.

3. Spolupráce s rodiči

    • seznamování rodičů v rámci třídních schůzek SR s problematikou ochrany zdraví, popřípadě lze využít webových stránek školy, e-mailové pošty,
    • řešení problémů žáků s rodiči musí být citlivé, lze provádět v rámci schůzek SR, individuálních schůzek, popř. při jednání v ředitelně školy,
    • poskytování dostupné literatury rodičům.

4. Materiální vybavení

    • doplňování literatury do učitelské i žákovské knihovny – zajišťuje preventistka školy, literatura je k dispozici po dohodě s preventistkou a výchovnou poradkyní,
    • předávání zkušeností a materiálů, které získají pedagogové na absolvovaných školeních,
    • sledování propagačních materiálů a literatury týkající se drog a sociálně patologických jevů, 
    • vypůjčování materiálů (popř. videozáznamů) z pedagogického střediska ve Znojmě popř. jiných institucí.

 

Koncepce minimálního preventivního programu

Školní rok 2023/2024

Cílem primární prevence je zvýšení odolnosti dětí a mládeže vůči sociálně patologickým jevům, snížení rizika vlivů, které narušují zdravý osobnostní a sociální vývoj mládeže. U návykových látek a gamblerství rovněž snižování jejich dostupnosti. Účinná prevence musí dále ovlivňovat chování dětí a dospívajících ve smyslu podpory zdraví a nabízet hodnotné volnočasové aktivity.

Výskyt sociálně patologických jevů (drogy, kriminalita, nepřátelství, agresivita, šikana, kyberšikana, rasismus apod.) u dětí a mládeže je nutné primárně chápat jako selhání rodiny. Škola může případné sociální handicapy související s problémovým vlivem rodinného prostředí na dítě pouze s menšími či většími úspěchy eliminovat.

Mezi priority programu patří:

    • včasné odhalování specifických poruch učení a chování,
    • peer-programy,
    • metody aktivního učení,
    • prožitkové metody,
    • poradenská činnost.

Při začleňování programu do tematického plánu lze využívat zásady efektivní prevence:

    • aplikování preventivních aktivit v dostatečně raném věku,
    • věkově přiměřené, různorodé a aktivizující metody (kresby, koláže, výroba plakátů a letáků, diskuse o případech uvedených v médiích),
    • nabízení pozitivních alternativ chování a životních cílů,
    • využívání peer-programů,
    • výcvik sociálně psychologických dovedností včetně odmítání nabídky, dovedností v sociální komunikaci, zvládnutí sociálních vztahů a stresových situací,
    • nabídka školních i mimoškolních aktivit pro smysluplné využívání volného času dětí i dospívajících,
    • aktuálnost a pravdivost poskytovaných informací,
    • organizování besed s odborníky,
    • informování o poradenských možnostech,
    • sledování efektivity opatření,
    • důsledné a soustavné vzdělávání žáků v oblasti zdravého životního stylu,
    • utváření postoje ke společnosti, zdravému životnímu stylu a speciálně ke zneužívání drog u žáků,
    • využívání schránky důvěry ve škole i on-line schránky důvěry (NNTB) ,
    • aktualizování nástěnky s protidrogovou tematikou,
    • aktivní zapojování žáků do výuky – např. ankety, možnost uspořádání jednorázových akcí (soutěže, turnaje, apod.),
    • skupinová práce ve vyučování,
    • možnost projektového vyučování,
    • možnost prezentací prostřednictvím interaktivní tabule.

 

Tematický plán zaměřený na prevenci sociálně patologických jevů

I. stupeň základní školy 
1. ročník:

    • správné sezení v lavici
    • bezpečnost v silničním provozu
    • zdravé stravování
    • pečujeme o čistotu
    • léto – pozor na úrazy

2. ročník:
I. Zdraví a nemoc

    • výchova ke zdravé výživě, pravidelnému cvičení pro posílení a zachování zdraví
    • oceňování hodnoty vlastního zdraví, odpovědnost za zdraví své i ostatních

II. Navazování příznivého psychosociálního klimatu ve třídě (komunitní kruh, základy etické výchovy)

III. Včasné odhalování specifických poruch učení, chování nebo jiných postižení

3. ročník:

    • šikana, kyberšikana
    • vandalismus
    • agresivita
    • zdravé stravování
    • bezpečnost silničního provozu

4. ročník:

    • výchova ke zdravému životnímu stylu
    • znalost stavby a fungování lidského těla
    • význam správné výživy a cvičení pro zdraví
    • dovednost v oblasti péče o tělo
    • uvědomění si ceny zdraví
    • nebezpečí kouření, drog a alkoholu
    • problematika šikany a kyberšikany
    • nebezpečí internetu

5. ročník:

    • poskytnutí první pomoci
    • prevence úrazů
    • sexuální výchova, chování v krizových situacích
    • vztahy k prostředí – ekologie
    • elektrická energie – bezpečnost, pozor na úrazy
    • zdravé stravování

II. stupeň základní školy 
6. ročník:

V centru pozornosti stojí výchova ke zdravému životnímu stylu, dále se zaměříme na rozvíjení etického a právního vědomí a občanských postojů.

Navrhovaná témata:

1) Zdraví a nemoc

    • znalost stavby a fungování lidského těla,
    • znalost obecně respektovaných postojů vůči odlišným skupinám lidí (např. k uživatelům drog) a uvědomění si, jak postoje ovlivňují to, jak je s těmito lidmi zacházeno.
    • význam správné výživy, význam cvičení pro posílení a zachování zdraví,
    • dovednost volby správného druhu stravy, projekt „ Snídaně ve škole. …“,
    • dovednost v oblasti péče o tělo, v oblasti tělesných cvičení a hygieny,
    • uvědomit si cenu zdraví.

2) Úloha léků ve společnosti

    • dovednosti spojené se správným užíváním potřebných léků,
    • odmítání zneužívání léků,
    • uvědomění si hodnoty vlastního zdraví.

3) Pozitivní a negativní účinky alkoholut, volný čas

    • uvědomění si škodlivosti alkoholu na zdraví člověka,
    • vypěstovat dovednost vybírat si vhodné osoby a organizace, u nichž lze hledat pomoc,
    • pozitivně přijímat kladné příklady dospělých, zejména rodičů a učitelů.

4) Poruchy příjmu potravy

    • peer-programy.

5) Problematika šikany a kyberšikany

    • Den šesťáků, Den třídních kolektivů, beseda se ŠMP.

6) Bezpečnost v silničním provozu

7) Dovednosti při budování vlastní sebeúcty a úcty k druhým

    • přijímat odpovědnost za sebe a za své chování.

8) Výchova k toleranci rasových menšin

7. ročník:

Dále se rozvíjí výchova ke zdravému životnímu stylu, podporuje se všestranný rozvoj osobnosti žáka, vyloučení či snížení rizika úrazů, šikany.

Navrhovaná témata:
1) Další informace o drogách

    • peer program
    • experimentování s drogou je osobní věcí každého, ale je nutné vědět, že může mít nebezpečné důsledky,
    • tolerance vůči nedostatkům druhých
  •  

2) Základní znalosti péče o tělo

    • význam správné výživy,
    • uvědomit si cenu zdraví.

3) Užívání drog

    • vědět o možném nátlaku vrstevníků a jak mu odolat,
    • základní optimistická životní orientace vůči tomu, co život přináší.

4) Výchova k toleranci rasových menšin

8. ročník:

Za prioritní se považuje výchova k odpovědnosti za zdraví své a ostatních.  Věnovat zvýšenou pozornost rizikovým skupinám žáků, možnost uspořádání přednášek k dané problematice.

Navrhovaná témata:
1) Způsoby, jakými výrobci alkoholu a tabákových výrobků propagují své výrobky

    • dovednosti, jak hodnotit reklamu a naučit se odolávat nabídkám z okolí,
    • být zodpovědný ke svému zdraví.

2) Další informace o působení drog a nebezpečí, která mohou přinést

    • získávání jistoty v hodnocení zneužívání návykových látek.

3) Právní výchova

    • znalost školních předpisů týkajících se drog a jejich zneužívání,
    • seznámení se se zákony a s legislativou této oblasti.

4) Dovednosti v rozvoji nezávislosti a tolerance v osobních vztazích

    • pozitivní sebejistota v rozhodování založená na radách a příkladech druhých.

5) Pochopení úlohy vlivu prostředí v otázkách zdraví, předcházení chorobám

    • porozumění významu péče o tělo,
    • výchova k odpovědnosti za zdraví své i zdraví ostatních,
    • relaxační cvičení.

6) Získání znalostí, kde získat radu a pomoc, nastanou-li problémy (včetně specifických problémů s drogami) – telefonní čísla atd.

    • nápomocný přístup vůči druhým.

7) Realizace projektu „Kouření a já“

    • navodit atmosféru důvěry žáka k učiteli,
    • realizace vhodných aktivit (her) v rámci tohoto projektu,
    • formou anket a dotazníků zjišťovat současný stav sociálně patologických jevů.

8) Příprava a realizace projektu „Povídej a hraj si se mnou“

9) Znalosti z oblasti sexuální výchovy 

    • láska a sex
    • nechtěná těhotenství, antikoncepce,
    • pohlavně přenosné choroby,
    • obchod s bílým masem.

9. ročník:

Připomínka a aktualizace telefonních čísel Linky důvěry, poraden, atd. Trvalé a systematické zaměření na profesní přípravu – spolupráce s úřadem práce (exkurze, přednášky).
Navrhovaná témata:
1) Znalosti v oblasti práva v souvislosti s drogami

    • dovednosti, jak řešit konflikt a jak se vyrovnat s problémy.

2) Znalosti, jak poskytnout pomoc druhým

3) Kulturní kontext užívání a zneužívání drog

    • světový obchod s drogami.

4) Dovednosti, jak ovládat své emoce

    • znalost motivů, které souvisejí s experimentováním s drogami a jejich zneužíváním,
    • dovednosti, jak naslouchat druhým, jak sdělovat pocity a efektivně komunikovat,
    • dovednosti, jak zastávat a obhajovat v debatách a diskusích vlastní postoje,
    • dovednosti umět ventilovat své pocity různými způsoby (např. tanec, drama, hudba).

5) Pochopení biologického a mentálního vývoje

    • dovednost zdokonalovat si sociální schopnosti (např. sebekontrolu, stresovou odolnost),
    • tolerantní přístup k druhým.

6) Sekty a náboženská hnutí

7) Bezpečnost v silničním provozu

Cílem je, aby žák chápal činnost ve škole jako smysluplnou a zajímavou, aby v ní nacházel pocit bezpečí a jistoty (nikdo vůči němu nepoužívá psychickou či fyzickou agresi). Žák má ve škole nacházet dostatek informací o dané problematice, získávat dovednosti a utvářet si pozitivní postoje.

S minimálním preventivním programem je seznámen každý pedagogický pracovník, jeho realizace probíhá za účasti všech vyučujících.

Žáci jsou postupně zapojováni do různých dlouhodobých, ale i jednorázových akcí, které na škole probíhají.

Zodpovědnost: ŠMP, řš, ped. pracovníci
Termín:  průběžně

 

Časový harmonogram aktivit pro žáky

   Září
  • úvodní schůzka žákovského parlamentu
  • sestavení programu činnosti v novém školním roce
  • zahájení celoročního projektu SPOLU (1. B + 9. C)
  • Den šesťáků
  • Den třídních kolektivů
  • třídní schůzky
  • Kolo pro život
  • Den bez aut
  • beseda o volbě povolání pro 9. roč. ÚP
   Říjen
  • beseda se ŠMP – 6. roč. (šikana, kyberšikana)  
  • soutěž ve sběru papíru
  • schůzka žákovského parlamentu
  • "Čas proměn“ – dívky;  „Na startu mužnosti“ - chlapci - 6. ročník
  • beseda "Rizika dlouhodobého zneužívání návykových látek" pro 8. ročník
  • Dýňová stezka
  • Podzimní tvořivý týden - 1. stupeň
  • Den seniorů – vícegenerační setkávání s žáky 9. ročníku
  • beseda "Nebezpečí internetu - hry, sociální sítě" pro 4. ročník
  • NP Podyjí – kombinovaná vycházka
  • návštěva Planetária v Brně - 5. ročník
   Listopad
  • schůzka žákovského parlamentu
  • divadelní představení 1. - 4. ročník
  • třídní schůzky SR, pohovory o prospěchu
  • poznávací zájezd do Londýna - 9. ročník
  • zahájení adventu – Libohlásek
  • PSPP - soutěž ve výukových hrách
  • Burza středních škol - 9. ročník
  • Řemeslo má budoucnost - 9. ročník
   Prosinec
  • schůzka žákovského parlamentu
  • Vánoční koncert Libohlásku + a Hudební školy Yamaha
  • předvánoční Vídeň
  • divadelní představení 1. - 4. ročník
  • Vánoční rozjímání – I. stupeň
  • prezentace ročníkových prací žáků 9. ročníku
  • Mikulášská doskotéka ve školní družině
  • vánoční jarmark
   Leden
  • schůzka žákovského parlamentu
  • beseda o volbě povolání, pohovory
  • lyžařský výchovně výcvikový zájezd pro žáky 7. ročníku
  • divadelní představení 1. - 4. ročník
  • divadelní představení 5. - 9. ročník
   Únor
  • schůzka žákovského parlamentu
  • třídní soutěž "O nejnápaditější valentýnku"
  • škola v přírodě – 1. stupeň
  • karneval ŠD + I. stupeň
  • poruchy příjmu potravy – 7. ročník
  • divadelní představení 5. - 9. ročník
  • jazykové zkoušky Cambridge z Aj – 9. roč.
   Březen
  • schůzka žákovského parlamentu
  • týden netradiční výuky – 1. stupeň
  • PSPP - soutěž ve výkových hrách
  • tradiční taneční večírek Sdružení rodičů
  • lyžařský výchovně výcvikový zájezd pro 8. - 9. ročníku (Itálie)
  • Noc s Andersenem – 1. stupeň
  • Den otevřených dveří
  • divadelní představení 1. - 4. ročník
  • Den učitelů
  • zdobení břízky - ŠD
  • velikonoční vystoupení Libohlásku
  • Velikonoce – svátky jara – prožitkový den
  • Svět kolem nás - Indonésie - 7. a 8. ročník
   Duben
  • schůzka žákovského parlamentu
  • soutěž ve sběru papíru
  • Bláznivé dny
  • divadelní představení pro 1. - 9. ročník
  • třídní schůzky SR, pohovory o prospěchu
  • beseda na Městské policii ve Znojmě – 7. ročník
  • Den Země v ŠD
  • dějepisná exkurze Terezín + Litoměřice - 9. ročník
  • večírek školy - polonéza + šerpování - 9. ročník
  • program finanční gramotnosti Dr. Zdědil a pan zdražil - 9. ročník
  • beseda o volbě povolání na IPS ÚP Znojmo - 8. ročník
   Květen
  • schůzka žákovského parlamentu
  • výlety tříd
  • Muzejní noc
  • "Povídej a hraj si se mnou" pro 3. ročník (realizuje 8. ročník)
  • divadelní představení 5. - 9. ročník
  • Den dětí ve škole
  • Planetárium a Antropos v Brně – 5. ročník
  • divadelní představení 4. - 9. ročník
  • olympijské hry - 1. stupeň
  • exkurze ve firmách (volba povolání) - 8. ročník
   Červen
  •  schůzka žákovského parlamentu
  • Den dětí ve ŠD       
  • sportovní den – 2. stupeň
  • spanív družině - ŠD
  • sportovní kurz – 9. ročník
  • Knínické rybníky a les v jejich okolí – přírodovědná exkurze pro žáky 2. stupně

 V rámci poradenské služby zajišťujeme žákům důvěryhodné a dostupné poradenství. Konzultační hodiny probíhají na základě individuálních potřeb žáků školy. Dotazy a připomínky mohou žáci (i anonymně) vhazovat do schránky důvěry umístěné v meziposchodí školy. Žáci jsou seznámeni s důležitými telefonními čísly, na která mohou volat v případě potřeby. Naše škola je od loňského školního roku zapojena do projektu NNTB „Nenech to být“ – on-line schránka důvěry.

Školní metodik prevence má k dispozici odbornou literaturu, používá ji vhodně ve vyučování nejen on, ale i ostatní pedagogové. Také se účastní seminářů zaměřených na prevenci. Žáci se zapojují do soutěží týkajících se otázek sociálně patologických jevů. Škola spolupracuje i s jinými institucemi, např. PPP, KHS, Police ČR, MÚ atd.

Rodiče jsou informováni o aktivitách, které se na škole realizují, a to zejména prostřednictvím Rady Sdružení rodičů, třídních schůzek, pohovorů, Dne otevřených dveří a internetových stránek školy.

Ve škole mají žáci možnost pracovat ve velkém počtu zájmových útvarů (viz. Pracovní plán školy). Zapojení žáků je velmi dobré. Největší zájem je o kroužky sportovního, hudebního a výtvarného zaměření. Pro volnočasové aktivity má škola velmi dobré zázemí. Žáci mají možnost navštěvovat i jiné instituce (např. DDM), s nimiž spolupracujeme.

Žáci také mohou využívat internetovou učebnu a navštěvovat tak www stránky naší školy na adrese http://zsrepubliky.cz , E-mail školy skola@zsrepubliky.cz.

Již šestnáct je výuka obohacena o programy pro interaktivní tabule a dataprojektory. Škola je umístěna ve čtyřech budovách; zaměstnanci všech čtyř budov spolupracují, jsou pravidelně informováni o aktivitách týkajících se primární prevence.

Školní metodik prevence používá několik výzkumných metod – rozhovor, dotazník, anketu, slohové práce, schránku důvěry. 

Od loňského školního roku působí na naší škole školní psycholog – konzultační hodiny viz stránky školy      

Od letošního školního roku působí na našé škole školní psycholog - konzultační hodiny viz stránky školy.

AKTUÁLNĚ
24.04. 12.45 -14.45: Nácvik programu na Taneční večer - žáci 9. ročníku
24.04. 14.00: Atletické závody II. stupeň
25.04. 8.45 - 9.40: Snídaně ve škole, 6. C
25.04. 12.30 - 15.00: Den Země v ŠD
25.04. 13.15: Schůzka školního parlamentu
26.04. 8.00 - 13.30: Nácvik žáků 9. ročníku - Taneční večer - Práče
26.04. 19.30: Taneční večer sdružení rodičů
ŠKOLNÍ ČASOPIS
Zveřejněná čísla:
2024-01
NAŠI SPONZOŘI

Optika Hýblová

G-MEDA s.r.o.

více fotek: Škola / Fotogalerie
více fotek: Škola / Fotogalerie